Предлог рационализације педагошке администрације
1. Администрација се води у е облику саставни део је ес Дневника. Наставник нема обавезу да документацију води у писаном облику... Опширније
Медији преносе - Форум средњих стручних школа: Иста плата благајнику и теткици
Форум средњих стручних школа оценио је данас да је одлука Владе о коефицијентима за обрачун плата запослених у просвети скандалозна.
„Изједначити оне са петим степеном стручне сп... Опширније
Скандалозна уредба о коефицијентима!
Форум средњих стручних школа Трг Николе Пашића 7/II, Београд Тел/факс (011) 339–82-93 e-mail: forumsssb@gmail.com Београд
СТАРА УРЕДБА О КОЕФИЦИЈЕНТИМ ЗА ОБРАЧУН ПЛАТА У ЈАВНИМ СЛУЖБА... Опширније
БРУКА ОБРАЗОВНОГ СИСТЕМА! ПРОФЕСОРКА КОЈОЈ СУ УЧЕНИЦИ ИЗМАКЛИ СТОЛИЦУ ДРЖАЋЕ САМО 1 ЧАС У ШКОЛИ! Плату ће зарађивати у библиотеци
Професорка енглеског из Техничке школе у Трстенику Марија Стевановић, коју су у новембру прошле године тројица ученика малтретирали и понизили измакавши јој столицу па видео-снимак пл... Опширније
Конференција четири репрезентативна синдиката: "Вратите достојансто образовању!"
Поштоване колеге, ред би био да вам пожелим добар дан, али разлог због којег смо се данас окупили је довољан да нама просветним радницима, ни овај ни сваки следећи дан, не може бити добар докле год имамо разлога за оваква окупљања. Иако смо незадовољни, усамљени и немоћни, нисмо се састали зато што смо кивни на ученике и родитеље, како злонамерни покушавају да представе. Окупили смо се зато што желимо да нешто променимо у односу ученика и наставника, на добробити свих.
Форум ССШ је и на прошлом протесту говорио о овој теми, свестан да неће бити боље. Најновији снимак који кружи друштвеним мрежама поражавајући је општи пример непоштовања, урушавања угледа и достојанства наставника, али за нас није изненађење.
Помислили сте на снимак из Трстеника, је ли тако? Онај на коме, срећом нисте ВИ.
Јесте ли сигурни да не постоји неки снимак са вашег часа који овог тренутка има гомилу прегледа у некој затвореној групи или који чека повољан тренутак да угледа светлост дана? Зато не звона звона због овог посебног случаја у Трстенику, он је само последица онога што се свима нама дешава годинама уназад. Да, свима нама, јер то што смо прећутали понижење на часу, псовке, увреде, па И физичке насртаје, то што смо више водили рачуна о томе шта ће ко да каже, него о сопственом интегритету, што свесно нисмо желели да продужавамо процедуру у којој се осећамо још усамљеније И несхваћеније, у којој смо изложени јавним критикама, исмевању и прозивању - то не значи да се то није догодило. Напротив, проблем је управо на тај начин растао и постајао све компликованији. Зато нашој колегиници, столицу нису измакли само кажњени ученици, него сви ми. И није само она завршила на поду.
То што се се често враћамо кући са сузама у очима, са запитаношћу да ли оно што радимо има уопште смисла то би наши драги ученици и родитељи требало да буде И ваш проблем. Као што је оно што вас тишти – НАШ.
Форум средњих стручних школа Трг Николе Пашића 7/II, Београд Тел/факс (011) 339–82-93 e-mail:
Ова адреса ел. поште заштићена је од спам напада, треба омогућити ЈаваСкрипт да бисте је видели
Београд
ОТВОРЕНО ПИСМО
Уважени председниче и чланови синдиката. Колегиница у Трстенику је била жртва насиља!!! Измакнута јој је столица и само пуком срећом је прошла без озбиљнијих физичких последица, али психички бол који је претрпела је огроман.
Још нам је у сећању случај када је ученик због опкладе од 30 еура претукао наставника у Младеновцу!!!
У Смедеревској Паланци ученица је напала наставницу математике ножем и посекла је!!!
У Бору је нападнут професор на степеништу школе и нанете су му озбиљне повреде!!!
У Сремској Митровици ученик је напао и повредио директора школе!!!
У Београду је један ученик ударио професорку песницом у главу само зато што је покушала да га раздвоји од другог дечака са којим се побио!!!
Ово су само неки од бројних случајева насиља над професорима и наставницима у школама широм Србије и представљају врх леденог брега. Поставља се питање да ли треба да ћутимо и забијамо главу у песак, окрећемо се од насиља на другу страну и чекамо када ћемо ми бити следећи? На крају ћемо доћи у ситуацију да неће бити више никог да нас заштити и да се бори за наша права и достојанство професије. Нажалост, образовни систем је постављен на правима деце, али је ту заборављена важна ствар, а то је да права носе и одговорности и да не сме да дође до угрожавања других.
Синдикат, то си ти!!! Борба је твоја, заједно са осталим члановима и руководством синдиката.
Посебан колективни уговор за запослене у основним и средњим школама и домовима ученика је доживео измене и допуне и ступио је на снагу 12.11.2022.године. Јубиларне награде су уведене и за 40 година радног стажа и то у висини од две и по просечне плате /члан 31. став 4. тачка 5./, за рођење или усвајање детета добија се једна месечна просечна зарада без пореза и доприноса /члан 29. став 1. тачка 5./, а за полазак детета у први разред основне школе или предшколску установу добијају се слободна два радна дана /члан 16. став 1. тачка 12а/ и још неке измене и допуне у корист запослених у образовању. Међутим, моралне громаде међу првима су за остваривање тих права, а нити су чланови синдиката нити су на било који начин учествовали у нашој борби за бољи положај и достојанство просветног радника. Поставља се питање како ти наставници могу васпитавати нашу децу и давати им примере из морала и етике на сопственом примеру? Шта деца од њих могу да виде и науче нешто корисно?
Председниче, дођи са својим члановима на Трг Николе Пешића у Београду и то дана 30.11.2022.године у 12 часова и позови све чланове колектива који имају добру жељу и вољу да се боре за углед, част и достојанство наставника!!!
„Солидарност је наша највећа снага“. Ми друго немамо. Будућност је у учионицама. Наставу мора да изводи достојанствен и поштован наставник.
Процес насиља се не може искоренити једним чином. Поред санкција треба утицати и на родитеље. Темпо живота је такав да су родитељи принуђени да раде више послова и одсуствују од куће, па то надомешћују тиме што су јако толерантни према деци, не постављају им границе, а интернет и друштвене мреже их обликују и васпитавају. Без праве комуникације деца не могу да одрастају и постану зреле особе. Чињеница је да деца на интернету проводе по неколико сати дневно, па су им комуникационе и социјалне вештине оскудне и не знају како да се понашају.
Подсећамо Вас још једном да дођете 30.11.2022. године на Трг Николе Пашића и покажете емпатију према колегиницама и колегама које су злостављане на радном месту.
У Београду, 27. 11. 2022. год.
С Поштовањем, Милорад Антић-Председник ФССШБ
ЗА ДОСТОЈАНСТВО ПРОФЕСИЈЕ!
ИНФО ФССШБ
Кад ученик одбруси професору „Ти ћеш да ми кажеш“: Вербално насиље ученика над наставницима свакодневна појава у школама
Наставници и основних и средњих школа у највећој мери су изложени вербалном насиљу од стране ученика, а неваспитано и дрско понашање ђака готово су уобичајена појава у образовним установама у Србији. Инциденти у којима су просветни радници били жртве физичког насиља или ситуација у којој се нашла професорка из Техничке школе у Трстенику нису толико чести, али је већини ових случајева заједничко то што су доспели у јавност након што су на друштвеним мрежама објављени видео снимци које су начинили ученици.
Некадашње дечје несташлуке, како су тада доживљавани, да се наставнику залепи жвака за столицу или се у учионици угаси светло, одшкрину врата и на горњу ивицу стави морак сунђер, не би ли наставнику пао на главу при уласку у просторију, заменили су све бруталнији инциденти.
„Ученик првог разреда Техничке школе у Младеновцу напао професора, а касније и полицајца“, „Наставница покушала да раздвоји двојицу ученика, један од њих је ударио песницом у главу“, „Учитеља претукао бивши ученик“, „Професор физичког задобио лакше повреде кад га је напао ученик на степеништу“, „Ученица основне школе посекла наставницу математике“ …неки су од наслова текстова у медијима, објављених у последњих неколико година.
Број физичких насртаја на наставнике је сигурно већи него што што то забележе медији и статистика Министарства просвете.
Просветни радници са којима смо разговарали сагласни су да многи случајеви насиља, било да је реч о вршњачком или усмереном према наставницима, бивају заташкани у самој школи или чак међу мањим бројем запослених, па ни сви у колективу не сазнају да се неки инцидент догодио.
Разлози за то су различити. Неки директори не желе да школа дође на лош глас или се плаше да ће бити проглашени за неспособне за руковођење ако надлежни у школској управи и Министарству просвете сазнају.
– Скоро се десило да је девојчица ударила друга и он јој је вратио. Она је позвала тату који је дошао у школи и насрнуо на дечака. Дежурне наставнице су позвале школског полицајца, али им је директор замерио што су то урадиле – приче један од саговорника Данаса.
Бројни су примери да сами наставници прећуткују непријатности из страха или стида, плашећи се да им се колеге не подсмевају.
Школска пракса сведочи и да је било случајева да наставник пријави недолично понашање ученика. а да му не верују или да разредне старешине стану у одбрану свог одељења.
– Генерације које долазе су све горе и горе. То вуче корене из основне школе и породице, па се прелива на средњу школу и касније. У нашој школи није било оваквих случајева као што се десило у Трстенику, али је питање да ли би се и за њега сазнало да ученици нису све снимали и то објавили на друштвеним мрежама. Наставницима су везане руке. Сви закону у образовању који су доношени у последњих десетак година иду на руку ученицима и њиховим родитељима, а против просветних радника. Ви не можете на лицу места да казните ученика за неко дело. Мора да постоји процедура, прича са психологом, педагогом, родитељима…док се дође до казне која би за одређени прекршај била адекватна прође много времена – каже за Данас Синиша Лоњак, председник синдиката у Електротехничкој школи „Раде Кончар“.
Просветни радници су најавили излазак на улице 1. децембра како би дали подршку колегама и колегиницама који трпе физичко и/или психичко насиље
Након што је јавност узнемирио снимак из трстеничке Техничке школе на којем се види како ученици измичу столицу професорки, која пада на под, на Тиктоку се појавио још један срамни снимак омаловажавања просветних радника!
Један ђак је снимао професорку током часа у Београду, па снимак поставио на друштвене мреже, означавајући је као некакав сексуални објекат.
- Добра! Је л' је бариш, бураз? - написао је потом неки ученик испод снимка и добио одговор: "Не бураз, твоја је." Поједини су се распитивали колико професорка има година, како се зове, одакле је, остављајући и вулгарне коментаре.
Милорад Антић, председник Форума средњих стручних школа, за Курир каже да су овакво непоштовање и недисциплина присутни од 90-их година прошлог века, али да постаје све гнусније.
Форум средњих стручних школа Трг Николе Пашића 7/II, Београд Тел/факс (011) 339–82-93 e-mail:
Ова адреса ел. поште заштићена је од спам напада, треба омогућити ЈаваСкрипт да бисте је видели
Београд
САОПШТЕЊЕ
Некада, пре 30 година, омиљено занимање код младих је било учитељ или наставник, а сада, показао је овогодишњи упис, за професора српског језика уписало се свега осам ђака, док се за математику уписало много мање ученика него што је предвиђено за финансирање из буџета. Ни остали наставни предмети не могу да се похвале великим интересовањем, па је и на њима остало доста празних места од оног броја који је предвиђен за финансирање из буџета. Зашто је то тако и ко је крив?
Криво је друштво, Министарство просвете, па и директори школа, а можда и сами наставници. Сваки министар има свој закон о Основама система образовања, а наставници су ту само били послушници који су слепо слушали и извршавали жеље министара, родитеља и ученика. Сваки нови закон одузимао је све више права наставнику, а додељивао их ученику. Поједини министри написали су закон за одговорност и професора и ученика, али је то остало мртво слово на папиру. Закон о основама система образовања и васпитања даје прилику наставницима и установама да се заштите, али се он готово никад не примењује. На пример, Закон каже да је родитељ или старатељ детета обавезан да на позив школе учествује у свим облицима васпитног рада са учеником и одговоран је за насиље које учини ученик, међутим, родитељи или старатељи се ретко одазивају на ове позиве.
Оно за шта се ФССШ увек залагао је суспензија ученика до утврђивања кривице и забрана подизања документа, односно исписивање из школе. Ову меру ФССШ предлаже јер како ће неко од колега и колегиница држати час у одељењу у којем је изгредник који је извршио насиље над неким наставником. Како ће онај наставник над којим је извршено насиље да се врати у то исто одељење, а да је ученик који је извршио насиље и даље ту. Познат је случај из Младеновца када је један ученик због опкладе од 30 евра пребио наставницу и док се одлучивало о његовој даљој судбини и казни која ће му бити изречена, он је подигао документа и уписао се у другу школу. Сумњамо да ће се и у случају Техничке школе у Трстенику, али и у другим случајевима, десити иста ствар.
Шта ће ФССШ предузети? С обзиром да се сада предлажу разна решења међу којима и потписивање петиције против злостављања наставника и измене и допуне закона како би професори били заштићени, па се чак предлаже и додељивање статуса службеног лица наставницима, ФССШ предлаже протест упозорења и мирну, ненасилну шетњу од зграде председништва, преко Скупштине до Министарства просвете како би сви релевантни фактори били упозорени и упознати са свим недаћама, потешкоћама и све више насиља са којим се сусрећу запослени у просвети односно наставници. Председнику, Влади и министру просвете, али и посланицима у Скупштини Србије се мора јасно ставити до знања и документовано и потврђено кроз све већи број примера да професија наставника постаје опасна професија, а да наставници из дана у дан одлазе на посао стрепећи да ли ће бити жртве насиља или неће.