Радној групи за превенцију и спречавање насиља у систему образовања
Предлог за повећање плата запосленима у основним и средњим школама и домовима ученика на основу Уредбе о коефицијентима за обрачун и исплату плата запослених у јавним службама /Сл. гласник РС бр. 44/2001, 15/2002-др. уредба, 30/2002, 32/2002-испр,.......123/2021-др.закон/ који износи 4 % на минимум 7 % на основну плату коју прима запослени!!!
О Б Р А З Л О Ж Е Њ Е
Разматрајући предлоге који се тичу спречавања насиља у школама и заштите не само ученика него и наставника који су све чешће изложени разним облицима злостављања од стране ученика, долазимо до тога да највећи број предложених активности у случају насиља у образовним установама, подразумева додатно оптерећење одељењског старешине у његовој иначе веома захтевној функцији.
Одељенски или разредни старешина представља педагошког, организационог и административног руководиоца одељења. Уз редовне обавезе предметног наставника, одељењски старешина је одговоран за функционисање одељењске заједнице и задужен за праћење постигнућа и напретка сваког ученика одељења у свим аспектима васпитно-образовног процеса.
Поред основнеулоге, која се састоји у подстицању развоја личности ученика и њихових способности, разредне старешине су одговорне за функционисање одељењске заједнице уз уважавање специфичности у погледу интелектуалних капацитета и различитости условљених социјалним миљеом из кога ученици долазе. Њихова улога подразумева и праћење здравственог, породичног и емоционалног стања ученика, сарадњу са родитељима, предметним наставницима као и са стручним службама у школи. Задужени су за пружање помоћи и подршке ученицима, организовање и учествовање у појачаном васпитном раду, те вођење дисциплинских поступака, предузимање и евидентирање васпитно-дисциплинских мера. Одељенски или разредни старешина припрема седнице и спроводи одлуке одељењских већа, одговоран је за ажурирање педагошке документације.
Неоспорно је, дакле, да је на одељењском старешини мноштво обавеза и велика одговорност, а да је надокнада за веома обиман и сложен рад, изузетно ниска.
Наиме, надокнада од свега 4%, (2.655 динара), делује на наставнике дестимулативно, те се и функција разредног старешине доживљава као терет у времену све захтевнијих свакодневних задатака које имају као наставници предметне наставе.
Зато предлажемо да се износ од 4 % повећа на 7 % за разредне старешине, те да се донесе Правилник о раду одељенски старешина и то на нивоу Министарства науке, просвете и технолошког развоја којим би се обезбедило да само наставник са лиценцом (који има одрађених 30 сати семинара на тему одељенског старешинства), може обављати функцију одељењског старешине и који би својим професионалним компетенцијама могао да одговори на све изазове ове захтевне улоге, а уз то да буде и адекватно награђен.
Сматрамо да би ово повећање накнаде за разредне старешине, знатно допринело смањењу сваке врсте насиља у школама.